Jangan Melampau


Related image


Jangan kamu mencintai sesuatu atau menyukai sesuatu keterlaluan,
boleh jadi ia akan menjadi sesuatu yang suatu ketika sperkara yang kamu benci.
Jangan pula membenci keterlaluan,
boleh jadi ia akan menjadi sesuatu yang kamu cintai akan datang.

Why i'm saying like that?
Because I had experience it.

Perkara yang kamu benci dan hina menjadi suatu perkara yang kamu sukai kini,
dan perkara yang kamu cintai kini menjadi suatu yang kamu tidak minat lagi.
Tapi beruntungnya dalam situasi yang aku terlalu benci adalah perkara yang sebenarnya baik untuk aku.
Yang mana kini aku mencintai perkara itu. Syukur kerana ia benda yang baik dan tidaklah membahayakan atau berdosa untuk aku lakukan.

Jujur, aku tak suka pakai tudung labuh, tapi kini aku tak boleh tanpa tudung itu.
mungkin dulu aku bantah kawan aku pakai niqab, tapi kini ia menjadi suatu yang aku cintai.
Hingga aku turut di uji, tapi aku tahu ia merupakan suatu hikmah untuk aku belajar dan cuba merasai apabila diri di kata oleh orang lain.

Cukuplah membenci dan mencintai seadarnya.
Seterusnya, selitkan sedikit nota kaki untuk ingatan bersama dan untuk diri sendiri terutamanya.
Janganlah terlamba dalam soal cinta terhadap manusia kerana sesungguhnya cinta itu hanya layak diletakkan untuk Allah s.w.t.

No comments:

Powered by Blogger.